Därför funkar inte Marketing Automation

Ok, nu har jag inte skrivit på den här bloggen på väldigt länge, och så kör jag igång igen med en rubrik som ovanstående. Betyder det att jag blivit galen? Nej, inte mer än vanligt. Ge mig därför en chans att förklara varför inte Marketing Automation fungerar!

  1. Marketing Automation fungerar inte när du tror att du kan lösa uppgiften med ditt CMS eller med ditt E-post system. Inte ens när du kan se vilket företag som surfar in på din sida eller läser din e-post är det vettigt att ens kalla det MA. Hur kvalificerar du ett personligt lead baserad på det? Hur kan du återkoppla automatiskt till ett visst segment med rätt budskap, i rätt kanal vid rätt tidpunkt?
  2. Inte heller funkar det speciellt bra om du har glömt att innehållet måste vara anpassat, löpande och relevant. Content Marketing är en förutsättning för effektiv MA. Personas, Kanalval, Kategorisering av innehåll, olika steg i köpprocessen och Distribution är viktiga komponenter.
  3. Utan systemstöd blir det nog också tufft. Det blir liksom inte så automatiskt då. Det finns en uppsjö bra system att välja bland. Vilket som är bäst? Var vänlig läs nästa punkt!
  4. Om du tror att Marketing Automationsystemet – programvaran, ska göra jobbet och automatiskt skicka dig tusentals heta leads och mer eller mindre göra dina avslut, då fungerar det inte heller. Det finns inget som är så kontraproduktivt kring Marketing Automation, som namnet Marketing AUTOMATION. Det händer nämligen inte alls automatiskt, utan kräver hårt jobb precis som all försäljning och marknadsföring. Väljer du sedan ett namnkunnigt system, så lovar jag – det är inte programvaran som avgör om du lyckas. (Så läs nu alla punkter en gång till!)
  5. Om du tror på devisen “själv är bäste dräng”, då blir det också problem. Jag ser ett ökande antal jobbannonser där en (1) person anställs för att hantera digital marknadsföring och Marketing Automation. Det här kräver teamwork och samarbete över tiden. Ta hjälp av experter i början istället så du kommer igång. Det lönar sig.
  6. Riktigt dåligt funkar det också om Marknad och Sälj inte kan prata samma språk. Ofta och regelbundet. En gemensam Leadscoringmodell. En gemensam definition av vad som är ett kvalificerat lead. Använder ditt företag ett CRM-system ska Marketing Automation och CRM integreras.
  7. När IT-avdelningen eller Corportate Marketing bestämt sig för vissa regler och policies… “Max en sida per produkt” eller “Inga externa script på sidan”. “Formulär produceras av oss” eller “Allt content måste ligga på hemsidan”. Alla verkliga exempel som sätter käppar i hjulet för att det ska funka.
  8. När du tror att MA ska införas överallt på en gång, ja då blir det också problem med funkandet. Välj en produkt, en produktgrupp, en marknad eller ett affärsområde. Jobba sedan fram ett Best-Practise case som du sedan kan kopiera till nästa område och sedan till nästa.
  9. När du tror att nurturing betyder att en inaktiv kund ska få fler och fler och fler e-mail. Då funkar det riktigt dåligt. Då funkar DU riktigt dåligt som inte förstår att Opt-in och Inbound Marketing är receptet. Kommunikation på kundens villkor när han eller hon frågar efter det. En påminnelse kan vara ok, men uteblir intresset väntar du tills de räcker upp handen nästa gång. OK?
  10. Om du inte mäter, optimerar och förbättrar iterativt, gissa om det funkar så bra då? Nej minsann. Om vi inte vet vilka mål vi har, vilken ROI som blir resultatet eller hur många MQL per månad bloggen genererar i Tyskland, ja då skulle jag vilja påstå att det inte alls funkar. Ingen L2RM* utan bevis!

Där har du tio bra anledningar till att Marketing Automation inte fungerar. Låter du bli ovanstående dumheter så ska du se att det tvärtemot vad rubriken antyder, fungerar alldeles utmärkt. Kanske är det dags för just ditt företag att börja tänka rätt?

* Lead To Revenue Management, ett tjusigt begrepp som jag tror att Forrester hittat på 😉