Digital marknadsföring som funkar. Automatiskt.

Du kommer till jobbet, sitter ner, 27 olästa, reser dig igen, hämtar kaffe. Vet att du borde börja med en priolista men börjar ändå läsa mailen. Några spam, sen fastnar du i meddelandet från kollegan som suttit uppe och jobbat sent i går kväll. Du funderar på vilka av alla idéer och tankar kring företagets digitala marknadsföring som du ska ta tag i just idag. Vad är viktigt? Här kommer några tips, gamla sanningar och ny statistik inspirerade av, och baserade på, Eloquas Modern Marketing Charts.

15 punkter att tänka på som del av din digitala marknadsplan 2014

1. Skicka dina nyhetsbrev under helgen

Alla andra är som du, de börjar läsa mail på måndag morgon, eller ännu värre, de kollar dem i helgen medan de “tittar” på ungarnas knattefotboll eller innebandy. Click-Through, (CTR) ökar i genomsnitt med 25%. Och du – schhhh! För än så länge har inte dina konkurrenter kommit på detta, så ditt budskap ligger relativt ensamt just där, på lördagförmiddagslinjen i mailen.

2. Så göra vi när vi tvätta våran data

Tvätta våran data… Kul va. Men faktum är att du genom att gå igenom dina kontakter och se till att ditt CRM är fräscht och snyggt, ökar dina chanser att attrahera de kontakter du faktiskt bearbetar. Gamla eller felaktiga uppgifter skapar inga affärer. Är du dessutom lite lagom slö, men ändå smart, ser du till att datatvätten görs automatiskt. Marketing Automation du vet. Eller?

3. Namn, E-post. Kanske företag. Titel?

När du ska be en besökare om deras uppgifter, börja med ett kort formulär. Det konstiga är att de formulär som ger bäst effekt har exakt 7 fält. Gå du över 10 rasar konverteringen. (Eloqua Benchmark Data, 3Q 2011)

4. LinkedIn och Facebook fungerar

Därför att så många spenderar så stor del av sin tid online där, och för att du litar på dina vänner. Ett tips eller en rekommendation från dem är värt mångdubbelt mer än ett budskap direkt från ett företag. Och du, även företag inom B2B drar stor nytta av FB. Så det så.

5. Damma av er gamla webb och gör den dynamisk

Statiska webbplatser som inte förändras fungerar inte. Både användarna och Google gör tummen ner för gammal, icke-dynamisk information. 50% högre konvertering med dynamiskt innehåll som är välskrivet och som riktas mot specifika målgrupper. Jo, så stod det i rapporten.

6. Automatisering är nyckeln till fler deltagare på dina webinars

Genom att se till att inbjudningar, påminnelser, tackmail och uppföljningar sköts automatiskt ökar antalet deltagare med så mycket som 32%. Och det är ett snitt. Om du dessutom är smart nog att integrera din webinar-plattform, oavsett om det är Webex, GotoMeeting eller någon annan, med ett Marketing Automationsystem, och ser till att följa upp avhopp och no-shows, då kan du komma ännu längre.

7. Sätt dig in i den nya digitala marknadsföringen

Helt enkelt för att undersökningar tydligt visar att en förståelse för exempelvis Inbound Marketing, Content Marketing, Social Marketing och Marketing Automation ger dig verktygen att nå 20% fler bland dina kontakter, dels för att du då framstår som mer påläst och kunnig, och dels för att du aktivt räcker ut en hand med den kunskapen i ryggen. Annars har du inte förstått 😉

8. E-post fungerar fortfarande. Väldigt bra till och med.

Det bygger på att du i allt större utsträckning får makt över vilka meddelanden som du vill ha. Opt-In. Sociala delningar ökar stort, och CTR är ungefär samma från sociala kanaler och från e-post. Men, antalet öppnade nyhetsbrev är faktiskt 8 gånger fler. (Eloqua Benchmarking Report)

9. Säljarna måste förstå styrkan i sociala delningar

Ett genomsnittligt säljteam utökar kunddatabasen med 4-5% per månad. Med rätt verktyg och kunskap om hur man delar i sociala kanaler ökar det till 7.5%. (Eloqua Benchmarking Report)

10. Automatisering dubblar konvertering

Jovisst, den här punkten är lite väl självklar för någon som är ambassadör för Marketing Automation. Men ändå – “Vanliga” kampanjer är tidsödande att planera och genomföra. För att inte tala om kostnaderna för reklambyrå, tryck och distribution. En väl genomfört, automatiserad kampanj är inte bara 200% mer effektiv, den håller dessutom betydligt längre.

11. Våga och vinn. Våga vara du.

Det är fortfarande norm i många företag att chefen ska godkänna allt. Ledningsgruppen måste granska. Alla ska vara eniga. Kanske ska ni till och med rösta. Det är dags att tänka om. Utbilda era anställda, skapa gärna riktlinjer, men sen! Sen måsta alla som vill och kan få dela, sprida, tycka och konversera. Då når ni mångdubbelt fler, det är ju enkel matematik. Och låt Anders vara Anders och Anna vara Anna. Det är tack vare deras personliga relationer med sina kunder som ni gör affärer.

E-post med en personlig avsändare är fem (5!) gånger mer effektivt än en utskick med neutral avsändare. Och lyssna på det här – CTR ökar med nära 350%. (Eloqua Benchmarking Report)

12. Sociala inloggningar tvättar också din data

Erfarna och kluriga internetanvändare försöker ibland lura dig genom att fylla i felaktig information i formulären. Qwerty är ett vanligt namn i sammanhanget liksom e-postadressen z@x.com. Ny statistik visar nu att 40% av användarna faktiskt föredrar en social inloggning som Twitter eller Facebook. Detta gör förstås att du kan få bättre data, och tvärtom, att kunden eller besökaren kan få mer relevant information tillbaka. Principen för bra Inbound Marketing. (Consumer Perceptions of Online Registration and Social Login – Blue Research Survey, 2010)

13. Magister Google stärker kraven, så jobba ännu hårdare

Googles nya krypterade sök betyder att den förr så värdefulla nyckelordsdatan nu tagits ifrån oss, alla vi trogna Google Analytics användare. Detta tillsammans med det faktum att man från Googles sida rör sig från ett nyckelordstänk, mot ett alltinnehållochentolkningavvaddufaktisktmenartänk betyder att du måste lägga ännu mer kraft på relevant innehåll, och troligen vill de även att du ska lägga mer pengar på Adwords. Hmmm. smakar det så kostar det.

14. Kan du välja att visa ert erbjudande med Video?

Om du vill veta hur ett spel, en app eller en programvara fungerar, visst är det bra med film? Eller kanske för att förstå hur du använder en produkt i ett större sammanhang? “Så bygger du en altan” eller “Baka Cupcakes utan kladd”. Trafiken till videonätverk har ökat med runt 20% årligen. (Nielsen, October 2009 to December 2011)

15. Anpassa budskapet. Upprepa dig inte.

80% av köpbeslutet tas som resultat av de två första kontakterna med ert marknadsbudskap. 57% av köpbeslutet tas innan kunden ens kontaktat dig som säljare. (B2B) Säg rätt saker först. Efter en sjätte kontakt är nyttan minimal. Rita upp en köpprocess, gör användarstudier – vilken information vill en kund ha, och när? Automatisera och målgruppsanpassa. (Eloqua Benchmark Index, The Digital Evolution in B2B Marketing – CEB/Google)

Så dåså, hämta nytt kaffe och fokusera på följande under 2014:

  • E-post kommer även fortsättningsvis vara en viktig del av din digitala marknadsföring
  • Marketing Automation ger dig vertygen att öka värdet i din kommunikation över tiden
  • Fortsätt vara social. Hantera det rätt, lär andra och du kommer att bli framgångsrik
  • Dina kampanjer måste fungera i ett flertal, mestadels digitala kanaler. Tänka om?
  • Förädla och automatisera ditt CRM. Ring in det nya och ring ut det gamla 😉

God digital fortsättning på 2014, Martin Stenke