Stora Idéer 2014


You need to be "findable"Stora idéer när LinkedIn siar om 2014

När Tim Williams på uppdrag av LinkedIn siar om vilka betydande idéer som blir viktigast under 2014, då får Inbound Marketing kliva upp på scen. Eller som Tim skriver – Stop Selling (and Start Marketing). Det är intressant att läsa hans idéer om att den optimala marknadsföringen syftar till att göra försäljningsarbetet överflödigt. Det är förstås en överdrift, men har ändå stor relevans.

När Bain & Company frågade ett antal företagsledare om det stämde att deras företag hade ett unikt erbjudande, då sa 80% av dem -japp, det har vi. Tyvärr svarade bara 8% av samma företags kunder ja på den frågan. Känslan och storheten internt går sällan vidare till marknaden. Varför? Jo, säger Tim – Om du inte har ett bra sätt att positionera din produkt, och inte heller kunskapen om var och hur, då hjälper det inte att anställa fler säljare. Kunderna lyssnar på andra. De känner in, jämför på nätet och fördjupar sig på egen hand.

Det betyder förstås att framgångsrika företag behöver lägga mindre kraft på försäljning, kan dra nytta av sina nöjda kunder, och bygga ett varumärke, ett rykte och en trovärdighet över tiden. Digitala media är idag grunden för det här arbetet. Ett arbete som jag själv gärna kallar Content Marketing.

Williams avslutar med att sticka ut hakan – “Lägg alla pengar det skulle kostat att anställa en ny säljare på att jobba med marknadsföring istället. Se till att den eller de som får äran fokuserar på:

  1. En snygg, uppdaterad och optimerad webbplats
  2. Att skapa en genomtänkt innehållsstrategi och lär av de bästa inom ditt område. Skriv meningsfulla bloggar, nyhetsbrev och artiklar. Se till att de når era målgrupper i alla kanaler.
  3. Bygga en social plattform som löpande distribuerar ert budskap. Lär känna och knyt till er bloggare och andra personer som stöder er och som har makt att påverka.
  4. Publicera berättelser  – “Stories” om företaget och produkterna i utvalda media. Löpande!
  5. Bygg upp en känlsa av expertis genom att sponsra studier, göra analyser och sprida resultatet i valda kanaler. Kanske går det t.o.m att sälja kunskaper ni har jämte ett produkt- eller tjänsteerbjudande. (Läs kurser, e-böcker m.m.)
  6. Arbeta aktivt med Sökmotoroptimering, SEO (Och komplettera med PPC!)
  7. När ni väljer event – se till att få talartid och kommunicera samma sak som i övriga kanaler.
  8. Bygg upp en “fanbase” som ni regelbundet kommunicerar med via valda kanaler, t.ex. e-post. Undvik att berätta om ovidkommande företagsinformation, fokusera på hur ni på nya sätt tillfredsställer kundbehoven.
  9. Mät, analysera, följ upp och optimera med moderna verktyg. Varför inte inom Marketing Automation.

Som avslutning refererar han till den nu bortgångne Reklamgurun Paul Arden som lär ha sagt; “Ge allt du har, och du får ännu mer tillbaka.” Det håller fortfarande, och illustrerar mycket väl min egen syn på Inbound Marketing.

Mvh Martin Stenke