Stora kramar gode konkurrent!

Det hände något kul på jobbet igår. Vi blev rejält smutskastade. Dragna i skiten!

En konkurrent ringde upp den kund vi just suttit i möte med i över två timmar och planerat nästa fas i projektet. Hans budskap? Att vi, hans vidriga konkurrenter var urusla, inkompetenta och borde bytas ut snarast.

Medan den här pratglade säljaren fortsätter mala, mailar vår kund till oss och live-kommenterar.

Det i sig var för mig en hedersbetygelse och en bekräftelse på att vi haft ett bra möte. Så dagens tips när det gäller marknadsföring, digital eller ej blir – se era konkurrenter som resurser. Kollegor i branschen som sprider budskapet om – i vårt fall – digital marknadsföring. Ju fler som pratar digitaliska, ju fler blir intresserade av att lyssna. För mig är det enkelt, jag gör sedan mitt bästa för att vara bäst. Ofta lyckas det helt ok.

Då kan konkurrenterna säga precis vad de vill. Är de dessutom så korkade att de pratar skit om andra istället för att lyfta fram sina egna styrkor och kvalifikationer, ja då slår jag vad om att ryktet kommer ifatt dem, och att de förlorar mångdubbelt fler case än de vinner.

Så därför kommer här två punkter att lägga på minnet:

  1. Krama era konkurrenter
  2. Gör ditt bästa för att bli bäst

PS 1 – Direkt efter samtalet får vår svenska kund ett nyhetsbrev på DANSKA. Från ett företag som ska vara experter på målgruppsanpassad, automatiserad och digital marknadsföring. Hehe…

PS 2Det där läkemedelsbolaget vi jobbar med, de var mycket nöjda hittills, och vill fortsätta arbeta med oss. Vi fortsätter göra vårt bästa för att vara bäst. Tror ni de blev sugna på att prova våra konkurrenter?