Marketing Automation är som att dejta på nätet

Marketing Automation (MA) kan vara svårt att förstå. Det kan vara krångligt, utmanande, luddigt och ibland helt genialt, vackert, självklart. Som att dejta? Ja, det är vad jag påstår nedan i alla fall. Verkar det rimligt?

Att välja vapen

Erkänn, du har åtminstone tänkt tanken, de flesta av er har till och med provat. Att hitta den rätta på nätet. Först gäller det att hitta rätt verktyg – är det Match, Edarling, Happy Pancake eller kanske rentav Tinder? Tja, kanske ger det en liten idé om vilken målgrupp det handlar om. Kanske känns en viss tjänst rätt för att du fått en rekommendation. Kanske känns Edarling tryggare än Tinder? En sak är säker, det är inte sajten eller verktyget som kommer göra dig lycklig. När det gäller MA heter verktygen saker som Eloqua, Marketo, Pardot eller Hubspot. Men precis som i dejtingen är valet av plattform eller verktyg ganska ointressant. Har de kunder i samma branch, bolag i samma storlek? Har du fått en rekommendation av någon du litar på? Vet du någon som kan hjälpa dig? Är priset ok? Kör då. Långa förstudier och detaljerade jämförelser skapar inte ett enda lead.

Vem är kung?

Över 90% av köpen B2B börjar med en sökning. Och väldigt många relationer också idag. Så ok, profilbilden är viktig. En fin bild och en personlig beskrivning, något som fångar just hans eller hennes intresse. Det är det som på någon sekund avgör att just du blir utvald. Utbudet är stort, det är väldigt få områden där konkurrens saknas. Detta är ditt ”Skapa intresse” content, innehåll för den första fasen i köpresan. Men det krävs mer! Du behöver ”Underlätta utvärdering” -innehåll också! Dina främsta fördelar, lite svagheter som ändå kan vändas till något positivt, lite humor och några fler bilder. Och så slutligen, det där som avgör saken, din USP, det där innehållet som kan passa i din sista fas “Skapa lead” eller ”Köpstöd”. Är det snowboardbilderna, sommarstugan eller bara ditt fantastiska sätt att skriva? Eller är det kanske så enkelt att det avgörande är att du finns där, att du svarar, att du chattar, att du bryr dig? Content är fortfarande kung, men engagemang, relevans & frekvens sitter i regeringen. Det där låter kanske lite akademiskt just i jämförelsen med dejting, men tänk på saken.

Och jaja, på engelska pratar man även om TOFU, MOFU, BOFU. Top of Funnel, Middle of the funnel, Bottom of the funnel. När det gäller köpresan alltså.

Sikta noga

Hur träffar du rätt då med din profil? Jo, genom att börja med att fundera på vem du vill attrahera. Ska du välja att komplettera med en skidbild för en sportig partner? Eller kanske en badbild som attraherar den mer kroppsfixerade? (Ölmage? Ajdå ,tänk om…) Vad tror du att just din drömdejt, din ideala persona letar efter? Först när du gjort den analysen kan du välja bild och text. För visst är du mer mångsidig än att bara låta alla dina egenskaper visas i en enkel passbild, eller med några korta fraser om att du är snäll och gillar matlagning?

Skjut inte för tidigt

Om du ringer det första du gör, bara för att bilden är snygg, då är det högst troligt att du får nobben. (Hur fick du ens telefonnumret?) Då har du inte tillräcklig koll. Du vet inte ens vilken mat som gäller på första dejten. När det gäller köp B2B vill 93% inte bli kontaktade av en säljare, utan vill själva lyfta på luren när de står närmare köpet. Nej , konsten är att vara lite soft, samla på sig fakta, lära känna först. Då ökar dina chanser. Sedan svarar du med den kunskapen i ryggen, råkar komma in på just det Spanska köket, och berättar om ditt brinnande intresse för just Filateli. På jobbet kallar vi det Marketing Automation. Och ja, vissa svar kommer automatiskt. Men nej, innehållet skapas INTE automatiskt. Än.

Fotnötter

  1. Ja, jag träffade min fru på nätet och följde självklart ovanstående tankegångar hela vägen.
  2. Var det nätdejting du sökte på och hittade den här konstiga bloggen? Klicka här.

Mvh
Martin