Vad skiljer Marketing Automation från E-mail marketing?

Marketing Automation vs E-mail marketing;

Tänkte jag skulle försöka mig på en reflektion om digital marknadsföring en gång i veckan. Vi får se hur det går. Denna vecka har det blivit väldigt tydligt för mig att Marketing Automation, (som jag ändå jobbar med varje dag) är ett vääääääldigt vitt begrepp. Gäller inte det alla tjusiga IT-begrepp? Jo, såklart. Men ju längre tiden går, desto mer samlad blir ändå bilden. Idag har vi en hyfsat gemensam bild av CMS, CRM eller Blogg. Så var det inte 1999, det minns jag väl. Ja, ja jag börjar bli gammal! Marketing Automation är med svenska mått mätt (tyvärr!) ett nytt begrepp. Så…

Metod, process eller verktyg?

Jag gillar att se Marketing Automation som en process. Att det handlar om att samla in data, analysera data och agera baserat på data. Vill bara förklara det först. Nedan tre steg i vad jag kallar MA. Sen ska vi prata verktyg en stund!

DAAATA IN

Data ja, lite töntigt ord som låter 1980. Data maskin. Anyway data betyder ju bara information. I det här fallet så mycket information som möjligt om en potentiell kund, hennes preferenser, beteende och profil. Allt det där vill man få in. Löpande, dynamiskt och japp, automatiskt.

AAANALYSERA

Steg två för mig är analys. Manuell, automatisk eller mer troligt – en kombination av båda. Vem gillar vad när och varför? Och vad kan vara att basera sin analys på än data, data, data. Skonummer, favoritfärg eller andrabil. Olika saker är relevanta för olika företag.

DIAAALOG

Så, nu när vi vet skonummer och favoritfärg kan vi blygsamt föreslå de där illröda ballerinaskorna. Och veta att någon på andra sidan dreglar och längtar. När vår potentiella kund utforskar vår landsningssida fortsätter vi lära oss saker och föreslår det vi tror är relevant. Kanske får vi veta budget, skostorlek och märkespreferenser också. Räcker det? Är det bara att casha in nu då? Nä, knappast. Men när säljaren i butiken eller personen bakom onlinechatten vet de här sakerna och kan prata med kunden, visa på sin kunskap och bemöta med respekt OCH kunskap. Då jäklar!

Många missar att verkligheten finns kvar fortfarande 2016. Tro det eller ej. Sen kan verkligheten också kopplas till det digitala! Ett möte kan bli ett ifyllt formulär, en mässa kan bli en nedladdad broschyr och en provkörning kan bli en förhöjd leadscore.

JAG SÄGER – MA ÄR EN PROCESS! Sedan må ni tycka vad ni vill 🙂

Lead i fokus eller mail i fokus?

Så till det där med verktyg, programvara. Många av de vertyg som idag kallar sig MA-system började som ett e-postverktyg. Det gick finfint att skapa nyhetsbrev och du kunde skapa olika kundlistor att skicka till. Så småningom gick det att dra och droppa artiklar och till och med ha olika innehåll för olika segment. Inte dåligt. Det väldigt många av dem nu gjort är att lägga till möjligheten att koppla ihop en serie mail, eller rentav basera nästa utskick på om man öppnad det förra, eller om man klickat på en viss länk. Ännu bättre. Det många totalt missat är att skapa en databas för kontakter, leads. Vad blir effekten? Det blir omöjligt att följa ett lead över tiden.

Lära sig löpande eller glömma och börja om?

Var började resan? När agerade de senast i våra kanaler? Har de visat intresse i en annan kampanj? För en annan produkt? I ett fd e-postverktyg går det sällan att använda datan för segmentering – Jag vill skicka ett mail till alla på företag med fler än 500 anställda i Sverige som laddad ner mer än en pdf från webben den senaste månaden. Nä, går inte, Sorry. Ska du välja ett MA-verktyg är databasen där leadsen bor prio 1 enligt mig. Dessutom bör en leadscoring-modell vara dynamisk, inte bara säga NU är du kvalificerad, skicka ut ett lead i cyberspace och glömma allt för att börja om nästa gång personen möter ditt företag. Nä, det funkar inte. Blir ju ganska irriterande för kunden också med alltför många irrelevanta meddelanden. Spamvarning!

Bara marknad eller både sälj och marknad?

Går det sedan att enkelt skapa en automatisk tvåvägsintegration med ett CRM så blir det flera plus i kanten från mig. Marknad får idag ett ökat ansvar att driva leads, framförallt i digitala kanaler. Men det blir inte affär om det inte görs i nära samarbete med sälj. Leadsdefinitioner och process måste delas och för att kunna göra nästa kampanj eller utskick ännu bättre behöver vi veta vilka leads som blev möten, offerter och affärer. Den datan ska tillbaka till MA-systemet. Försök göra det med ett e-post system 🙂

Stort, litet, svenskt eller globalt?

MEN – är ni ett mindre eller medelstort företag med Sverige som er primära marknad, och ni bara har jobbat med sporadiska mailutskick tidigare? Då är ett e-postverktyg ++ ett helt ok nästa steg! Jobbar ni däremot internationellt, kanske större än Norden, då måste ni tänka till. Är det vettigt att köpa en instans per marknad/språk? Är det viktigt att alla leads hanteras i samma databas? (Ja det är det!) Då måste ni ha den där kontaktdatabasen som går att integrera med CRM. Finns inga genvägar till de perfekta leadsen.

Big data eller no data?

Med en enklare system skapas lead kampanj för kampanj och “dör” direkt när de kvalificerat. Det är korkat. Utan en bra leadsdatabas kan vi exempelvis inte jobba med merförsäljning och lojalitetsprogram. Vem vill missa de viktiga delarna i affären? Vi vill inte sluta lära oss mer om våra kunder. Mer data. Till slut BIG data.

Finns det fler skillnader? Vilka verktyg pratar han om? Vad mer ska vi tänka på? – Det, kära publik får ni själva fundera på! Slå en signal eller skicka ett mail så kan vi prata om saken över en kopp kaffe.

Mvh

Martin