Marketing Automation

Marketing Automation kan vara din digitala marknadsassistent.

Det låter ju bra. Men faktum är att det fungerar. Idag finns en lång rad olika verktyg på marknaden som hjälper dig att identifiera vem som är intresserad av dina produkter, hur intresserade de är, och vilka produkter de faktiskt funderar på att köpa. Detta långt innan någon av era säljare eller kundmottagare har pratat med dem.

Hur fungerar Marketing Automation?

Hur går det till? Det är ganska enkelt. Idag är en webbsökning det absolut vanligaste sättet att börja leta efter en produkt eller tjänst. Det spelar ingen roll om det är konsumentvaror, B2C eller handel mellan företag, B2B. Och det är där våran gemensamma resa kan börja. Det går nämligen att följa kundens resa på nätet från den första sökningen till det slutgiltiga köpet. Och inte nog med det. Ett modernt företag tar sig också friheten att informera kunden lite på vägen och ge henne råd och tips runt köpet. Det kan vara på nätet, i mailboxen, som sms eller kanske i en specifik app i mobilen. OM kunden efterfrågar denna information. Fråga först.

Profilering & teknik

Tekniken bakom bygger bl.a. på att man genom IP-adresser identifierar företag, land eller branch. Med hjälp av webbstatistik lär sig systemet vad den som söker är intresserad av,  exempelvis utifrån vilka landningssidor som besöks, och i vilken ordning. Efter hand skapas en profil. När du som besökare anmäler dig till ett nyhetsbrev, laddar ner ett whitepaper eller påbörjar ett köp, kopplas namn, e-post och/eller telefonnummer till profilen. Det går också sedan att byta meriformation mot rabatter, erbjudanden eller fri frakt. Här kan besökaren få “gilla”, kommentera, betygsätta eller kanske utvärdera en produkt eller tjänst. Det går också bra att låta kunden/besökaren aktivt välja vilken typ av budskap han/hon verkligen vill ta emot, s.k. “Opt-in”.

Här finns alltså möjlighet till en win-win situation mellan säljare och köpare. Det roliga är att man genom ökad ärlighet och transparens, får alltmer “äkta” kunder, som verkligen uppskattar företagets produkter eller tjänster.

 



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *