MA Verktyg

 Verktyg och leverantörer

Många ser sin chans när nu Marketing Automation tar fart på ritktigt. E-postsystem, prospekteringslösningar och CRM-leverantörer börjar prata Marketing Automation. Men se upp, allt är inte guld som glimmar…

Många passar på att förändra sitt budskap och ser till att de får med Marketing Automation i utbudet av tjänster eller på listan av features eller produkter. MEN! E-post är inte Marketing Automation. Prospektering och leadsverktyg? Nix. Inte dom heller. Inte ens stora CRM-leverantörer som lägger till forms-tracking eller landningssidor tycker jag ska prata om Marketing Automation.

Marketing Automation Sweden

Tillsammans med likasinnade leder jag LinkedIn-gruppen Marketing Automation Sweden för att höja kompetensen och medvetenheten kring Marketing Automation i Sverige. Ta gärna del av inlägg och sök medlemskap i gruppen för att hålla dig uppdaterad.

Marketing Automation Tools

Det finns en uppsjö av system på marknaden. Jag har kikat på ett urval spännande lösningar.

Exempel på Marketing Automation-verktyg

Eloqua

Marknadsledande cloudlösning, köptes av Oracle för mycket pengar. Varken så dyrt eller så svårt som vissa tror. Men visst, lite större företag B2B är primär målgrupp. I Sverige är det Infunnel som säljer och konsultar på plattformen. Eloquas styrka är förutom en gedigen plattform, möjligheten att ge support, utbildning och stöd på många marknader.  www.eloqua.com

Marketo

Bra fart, en av de stora aktörerna från Sunny California. Har ett mindre antal installationer i Sverige. Även Marketo domineras av kunder inom B2B. Bolaget avslöjade nyligen ett uppköp av företaget Insightera. Marketo trycker ofta på ett lättanvänt GUI. www.marketo.com

Hubspot

Ligger inte långt efter. Snygg design, bra förpackat. På Hubspot pratar man gärna Inbound Marketing vilket jag förstås gillar. www.hubspot.com

Net-Results

En mindre aktörer från bergen i Colorado. Har en snygg byråpaketering och whitelabel-lösning. www.net-results.com

Silverpop

Samarbetar med EPiServer, är det rätt väg? Företaget har flera olika produktpaketeringar, e-postmarknadsföring i grunden.  www.silverpop.com

Pardot

Köptes genom ExactTarget av Salesforce. Jag förstår tanken, men alla kan inte ha samma CRM 😉 www.pardot.com

Loopfuse

Litet, enkelt men kraftfullt. Ful Windowsdesign som trots allt levererar. www.loopfuse.com

 

 



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *