SEM

Search Engine Marketing är konsten att synas

Det går att jobba dag och natt med en digital tjänst som en webbplats, en app eller en blogg. Men om målgruppen inte hittar dig när de söker är dina insatser förgäves. Även om dagens sökmotorer med Google i bräschen gör allt de kan för att likna den mänskliga hjärnan, eller kanske just därför, kan de inte lista ut var dina produkter finns och vem de riktar sig till, om du inte tydligt och strukturerat berättar det.

You need to be "findable"Sökmarknadsföring brukar delas in i två delar, dels det organiska resultatet (SEO) som dyker upp i t.ex. Google, och dels de betalda annonserna. Den betalda, eller sponsrade delen, (PPC) kan dyka upp både vid sidan av det organiska resultatet, och ovanför det organiska resultatet. På Google markerat med en färgbakgrund. Sökmotoroptimering är inte hokus-pokus, utan tvärtom baseras kunskapen på sunt förnuft. Det handlar om att ha korrekt, tydlig och ständigt uppdaterad information tillgänglig. Precis som du vill att det ska vara i vilken butik som helst. Saknas prislappar, ligger nya varor kvar på lagret, eller finns det ingen att fråga, blir det inte heller något köp. Råkar det dessutom vara skidor och pjäxor kvar i butiken när vårsolen trycker upp temperaturen mot 20-strecket, går du snabbt därifrån på vårshoppingturen. SEO – Search Engine Optimization bygger på exakt samma tankesätt.

Men vad betyder då de ständiga uppdateringarna och algoritmerna från Google, när alla utropar SEO is dead! Jag är säker på att vi med gott samvete kan behålla termen SEO. Faktum kvarstår – Google gör allt de kan för att ett bra innehåll, ett sådant innehåll som människor hittar och förstår, premieras.

PPC är ett komplement till SEO

Sökmarknadsföring eller SEM, (Search Engine Marketing) som vissa väljer att kalla det, består av SEO och PPC/Annonsering. Den senare delen handlar om att förstärka budskapet med betalda annonser. Även här liknar det traditionellt tänkande “offline”. Med bra SEO, d.v.s att du når dina målgrupper bra när de söker, kan du nå ytterligare en bit genom att köpa annonser. Motsatsen – att köpa annonsering utan att ha en bra SEO, det ger möjligen en kortvarig effekt. Det är lite som att dubbla antalet annonser för pulkor, trots att snön smält 😉

PPC relaterade länkar

Här är några exempel på företag och tjänster inom PPC.

Google Adsense

Google Adwords

LinkedIn Ads

AdXSearch

Sitescout

Tradedoubler

Zanox



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *